Sådan får du mere motion i hverdagen

Motion

Motion og fysisk aktivitet er vigtigt for, at vi holder os sunde og raske i løbet af vores liv: Det nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som type-2 diabetes og hjertekarsygdomme. Fordelene er mange og nogle typer motion er rigtig let at dyrke: På med et par løbesko eller hop på cyklen og så er man i gang! På trods af dette, er der dog en stor del af os danskere som ikke får dyrket nok motion – men som faktisk rigtig gerne vil. Hvis du er én af dem, kan du læse med her og få nogle gode tips til, hvordan du får dyrket mere motion.

 

Vi har alle hørt de gængse råd til, at få mere motion i hverdagen: Tag trappen i stedet for elevatoren, stå af bussen et par stop før din destination og gå resten af vejen eller tag cyklen på arbejde. Problemet med disse råd er, at selv om de er velmenende – og forholdsvis nemme at gå i gang med – er de først og fremmest kedelige. Som mennesker er vi ikke programmeret til at kunne lide motion, fordi motion betyder at vi kommer af med nogle af de fedtdepoter vi har i kroppen – fedtdepoter som vi tidligere skulle bruge for at overleve vinteren. I vores moderne samfund er netop denne funktion blevet overflødig og vi har derfor brug for at komme af med noget af fedtet.

 

Det sjove er nøglen

For de fleste af os er det derfor en kamp at komme ud at løbe en tur, tage trappen eller cyklen i stedet for bilen – og hvis du gerne vil narre hjernen til at tro, at du kan lide motion, er det nødvendigt at finde noget, du synes er sjovt. Der findes et hav af forskellige motionsformer, så hvis du ikke kan lide de konventionelle former for motion som fodbold, håndbold eller badminton, er det med at tænke ud af boksen: Hvad med Zumba, svømning, tennis eller måske bordfodbold? Bordfodbold er en stort set ukendt sportsgren herhjemme, men den bliver mere og mere populær – og så er der den fordel, at alle kan være med, uanset alder, køn eller fysisk form. Fælles for de fleste sportsgrene er, at der er andre mennesker på holdet – og det er nemmere at komme afsted, når der er nogle som regner med, at du dukker op. Det kan også være noget så simpelt som en gåklub, hvor du og nogle veninder aftaler et fast tidspunkt, hvor I går en tur sammen – gerne på et par kilometer, så I får pulsen op. På denne måde får I motion, samtidig med at I får snakket sammen.

 

Lidt er bedre end ingenting

Lige meget hvad du vælger, skal du huske én ting: Lidt er bedre end ingenting. Uanset om du tager trappen, starter en gåklub eller finder en sportsgren du kan lide, er det bedre end ikke at lave noget. Så start i det små og øv dig i at gøre det til en rutine (fx en gåtur et par gange om ugen eller at cykle på arbejde). Når det så er blevet en vane, kan du bygge mere på og finde en sportsgren du kan lide – og før du ved af det, er du blevet en af dem, der dyrker motion flere gange om ugen!

Du vil måske også kunne lide det..