Sådan forbedrer du ROI med Google Shopping

Generelt har Google Shopping reklamer en meget højere konverteringsfrekvens og ROI end traditionelle tekst-reklamer så som AdWords. Derfor er det et super godt supplement til de andre AdWordsreklamer, der dog stadig bør benyttes.

For at få mest muligt ud af dine annoncekroner bør du altid optimere dine Google Shopping kampagner for at få den lavest mulige cost-per-click samt bedste konvertering. Du kan optimere følgende område:

 

Produktfeed

For at dine Shopping annoncer fungerer optimalt er det alfa og omega at dit produktfeed er tiptop og så detaljeret som muligt. Derfor bør dette være det største indsatsområde i kampen mod optimering. Burg ca. 70-80% af din tid på at sikre at feedet er opdateret, uden fejl og at det stemmer overens med kategorierne i Googles Merchant Centre, så produkterne bliver mappet rigtigt. Sørg for at fjerne eventuelle prisfejl og tekstfejl. Sørg for at feedet indeholder alle de nødvendige data så som brand, title, pris, beskrivelse, billede, link og produktinfo. Med et værktøj til at håndtere feed, så som WakeUpData, kan du nemt uploade det samme feed til forskellige platforme.

 

Struktur

I AdWords bør du kategorisere dine produkter fra feedet i flere annoncegrupper og kampagner for at kunne optimere på bud-strategien. Opdelingen i kategorier gør at du bedre kan bevare overblikket og det er især vigtigt med et stort produktfeed med mange tusinde produkter.

Har du tilbudsprodukter der er markeret i feeded, kan du lave specifikke kampager udelukkende med tilbudsprodukter.

 

Budgivning

Ved at byde differentieret på dine forskellige Google Shopping kampagner kan du opnå en bedre ROI. Produkter der konverterer godt eller har en god avance kan du med fordel byde højere på, mens produkter, der ikke performer så godt, måske helst skal fjernes fra dit feed.

Efter dine annoncer har kørt en vis periode, har du mulighed for at få adgang til konkurrentdata og kan dermed sammenligne dine annonce med deres og på den måde optimere dine bud og kategorier.

 

Annonceplanlægning

Lav en plan for hvornår dine annoncer skal vises. Det kan blandt andet være afhængig af sæson og tilbudsperioder.

 

Negative søgeord

I AdWords bør du finde negative søgeord, som ikke er rentable og dermed ekskludere dem fra dine Shopping annoncer. Negative søgeord kan fx være ”gratis”, ”brugt” o. lign, som ikke er relevant for dig, hvis du udelukkende sælger nye produkter.

 

Optimeret overskrift

Selve produktets overskrift eller product title, er det der vises i annoncen, så sørg også for at den er så specifik som muligt og både indeholder brand, kategori evt. materiale/type og evt. farve.

 

Produktbilleder

Produktbillederne der bliver vist i søgeresultaterne skal være lækre, da det er dem der skal sælge produktet. Sørg for at billederne er i høj kvalitet, lyse og uden en masse skygger.

 

Produktlandingssider

Din produktlandingsside skal være optimeret og gøre det nemt for brugere at kikke videre efter lignende produkter hvis det ikke ramme 100% plet.

 

Prøv dig frem og test, hvad der virker for din virksomhed.

Du vil måske også kunne lide det..